OBEROENDE KATOLSK TIDSKRIFT, GRUNDAD 1968 PRO
FIDE ET VERITATE |
||||||||||||||||||||||||
| ![]() |
![]() |
| |||||||||||||||||||||
FÖRENINGEN KATOLSK OBSERVATÖR, BOX 4337, 102 63 STOCKHOLM PlusGiro: 48 70 49-9 | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
....................................................................................................................................................... | ||||||||||||||||||||||||
Det Andra Vatikankonciliets öppnande, 50 år (katobs.se) Det finns röster som gör gällande att den stora styrkan med konciliet var brytningen med gamla föreställningar och vanor som konserverats på ett osunt sätt alltsedan barocken och 1800-talets triumfalistiska kyrka. Den är inget för vår tid. Man ser då ett hot mot koncilites välkomna reformer, från mera traditionella kretsar men främst från påven själv. Påven, med den omöjliga uppgiften att ständigt söka efter lösningar för att bevara kyrkans själ och uttrycksformer utan att hindra dess ständiga och nödvändiga förnyelse. Många såg i konciliet förväntningar som inte enbart handlade om tron, utan om ideologi, framtoning, aktivism. Det finns seminarier som även tar upp dessa aspekter, inte minst i de nordligare breddgraderna. Här kommer dock ett urval ur det mycket omfattande tankeutbyte som handlar om lära och liturgi att presenteras för våra läsare. Vi inleder med en mycket karaktäristisk artikel av msgr Gheradini. Till artikeln |
|
|||||||||||||||||||||||
....................................................................................................................................................... | ||||||||||||||||||||||||
" Václav Havel 1936 - 2011 |
(katobs.se) Det meddelas idag den 18 december att Tjeckiens före president Václav Havel avlidit i sitt hem omgiven av sina närmaste och av ordenssystrar. Havel var framförallt en sanningssägare. Även om han hade sina politiska misslyckanden kunde folket inte frånta honom den röst han var för dem under svåra år. År 1968 sade han:
Vi har tidigare publicerat det lysande tal Havel höll år 2010, då han presenterade en skarp civilisationskritik. Till artikeln |
|||||||||||||||||||||||
....................................................................................................................................................... | ||||||||||||||||||||||||
Kampanjen mot omskärelse: Dunkel agenda |
||||||||||||||||||||||||
....................................................................................................................................................... | ||||||||||||||||||||||||
KATOLSK OBSERVATÖR: SEX ÅR | ||||||||||||||||||||||||
....................................................................................................................................................... | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
....................................................................................................................................................... | ||||||||||||||||||||||||
|
(katobs.se) "I dag måste vi vara medvetna om vad som kommer att ske i skolorna i framtiden. Det handlar här om en genomtänkt pedagogisk plan för att uppnå nya mål som klart strider mot den kristna förståelsen av människan skapad som man och kvinna och av familjer som består av man, hustru och barn. Familjebegreppet är en av genusteoriernas viktigaste måltavlor. Med en neutralisering av det karaktäristiska för det manliga och kvinnliga vill man bana väg för en ny typ av jämställdhet, där alla livsstilar och alla tänkbara samlevnadsformer likabehandlas." Denna varning publicerades nyligen i den franska tidningen Le Croix, i en artikel som diakon Göran Fäldt här kommenterar. Detta är en av de uppseendeväckande få reaktionerna mot genusteorierna från katolskt håll, trots att de alltså kommer att påverka hela samhället, inte minst genom ideologiseringen av undervisningen i daghem, förskolor och skolor som pågår i full skala. Till artikeln |
|||||||||||||||||||||||
....................................................................................................................................................... | ||||||||||||||||||||||||
Oremus pro beatissimo Dominus conservet eum, et vivificet eum, |
Låt oss be för vår helige fader Må Gud bevara honom, och bevara hans liv, |
|||||||||||||||||||||||
........................................................................................................................................................ | ||||||||||||||||||||||||
Haimon av Auxerre: Vinterns och sommarens tecken | ||||||||||||||||||||||||
Fulgentius av Ruspe: Anden och eukaristin | ||||||||||||||||||||||||
........................................................................................................................................................ | ||||||||||||||||||||||||
![]() |
(katobs.se) Under våren har en diskussion pågått i framförallt italienska media, som tog fart med att professor Roberto de Mattei, välkänd konservativ profil i den katolska samhällsdebatten, i november publicerade en 600 sidor tung bok, där det Andra vatikankonciliet och dess tid sattes under lupp. Diskussionen handlar huvudsakligen om hur man skall tolka konciliet och vad konciliet egentligen har åstadkommit av bestående och auktoritär natur. Meningsutbytet har samlat alltfler deltagare. Som ett smakprov väljer vi att publicera det senaste inlägget av prof. Enrico Radaelli. Till artikeln |
|||||||||||||||||||||||
........................................................................................................................................................ | ||||||||||||||||||||||||
![]() |
Varför är man-kvinnaparet (katobs.se) Att idag tala om skapelseordning medför alltid hätska utfall och angrepp från framförallt religionskritiska kretsar. Den enda skapelseordning som accepteras i det offentliga är Darwins - nämligen att allt liv är format av omständigheter som helt och hållet styrs av arv och miljöfaktorer. Men det finns i kristen tradition ett annat sätt att tolka skapelsen på. I en artikel som vi fått från diakon Göran Fäldt hänvisas till påven salige Johannes Paulus II:s undervisning, som är hämtad från både Bibeln och de naturliga sammanhang vi alla kan observera: "Naturlagen, som ett uttryck för Guds vilja, innebär att det finns en moral som är universell på samma sätt som människans natur är universell. Därför måste också den moraliska läran i dess grundläggande mening vara absolut och inte kontextuell, som några moralteologer menar, alltså beroende av historiska och kulturella omständigheter." Idag innebär en sådan slutsats en radikal brytning med det mesta som förkunnas till våra barn, till ungdomar i skolan och från våra politiker. Men man finner även inom kyrkan nya sätt att beskriva gamla sanningar. Kroppens teologi av Johannes Paulus II är exempel på detta, enligt Göran Fäldt. Till artikeln |
|||||||||||||||||||||||
........................................................................................................................................................ | ||||||||||||||||||||||||
(katobs.se) "Utan tro på Gud och evigt liv kan man inte förstå den prästerliga äktenskapslösheten. – När denna tro försvinner, växer kritiken. Den häftighet med vilken man understundom bekämpar celibatet, är mycketavslöjande. I en värld som i realiteten inte längre tror på ett liv efter döden, är denna levnadsform en ständig protest mot den allmänna ytligheten." Om celibatets verkliga natur skriver läkaren och författaren Manfred Lütz i denna artikel. Till artikeln |
![]() |
|||||||||||||||||||||||
........................................................................................................................................................ | ||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
är ett ideellt projekt som drivs av några få lekmän. I redaktionen finns även en präst. Men initiativet är helt lekmannadominerat. Under våren 2008 konstituerades en stödförening med namnet FÖRENINGEN KATOLSK OBSERVATÖR. Denna förening utgör tidskriftens organisatoriska grund. Förutom medlemsavgifter och donationer från enskilda så tar föreningen emot bidrag från Stiftelsen Katolska Akademin. Huvudsakligen går bidragen till IT-kostnader och rättigheter. Arvoden och löner förekommer ej. |
kan erhållas genom att inbetala 100 kr på nedan angivna föreningskonto. Med medlemskapet följer vissa förmåner som utskick av material som ej publiceras på nätet, verksamhetsberättelse mm, samt inbjudan att delta i årsmötet, som är i mars månad. FÖRENINGEN KATOLSK OBSERVATÖR |
|||||||||||||||||||||||
........................................................................................................................................................ | ||||||||||||||||||||||||
"Kyrkan anser det med rätta vara sin plikt att ständigt fördjupa och för varje generations krav avpassa framställningen av Guds outrannsakliga mysterier som i sig innesluter alla frälsningens frukter. Men samtidigt är det av största vikt att tillse att, under bevarande av den nödvändiga plikten att pröva, inga av den kristna trons sanningar bringas att vackla." Detta sade påven Paulus VI när han den 30 juni 1968, som avslutning på Trons år till minne av apostlarna Petrus och Paulus, proklamerade en formulering av vår katolska tro. Till artikeln |
||||||||||||||||||||||||
-------------------------------------------------------- |
||||||||||||||||||||||||
KATOLSK OBSERVATÖR
2010 All rights reserved |