Kardinal Castrillón Hoyos:

"Hävandet av exkommuniceringen av fyra biskopar
är inte en politisk akt. "

 


(katobs.se) Kardinal Darío Castrillón Hoyos var den som kritiserades skarpast i dokumentären från "Uppdrag granskning". Han utmålades som en partisk sympatisör med ledarna för SSPX och han kritiserades också av kardinal Walter Kasper för att inte ha fört den information vidare, som enligt kardinal Kasper skulle ha förhindrat att exkommunikationen av biskoparna Fellay, de Galareta, Tissier de Mallerais och Williamson hävdes. Nu har kardinal Hoyos svarat på anklagelserna i en intervju i Süddeutche Zeitung, som vi har översatt.
(Kursiv text är från redaktionen på nämnda tidning.)

SZ: Ni säger att man inte kände till intervjun med Williamson. Vad skulle påven ha gjort ifall han känt till den?

Hoyos: Jag vågar mig inte på en gissning om vad påven skulle ha gjort. Jag hänvisar bara till vad han visste i det ögonblick då upphävandet av exkommuniceringarna offentliggjordes. Vid den tidpunkten visste ingen av oss något alls om Williamsons  uttalande. Ingen av oss! Och ingen var skylidg att veta det!

Denne konservative präst var från och med år 2000 den som stod för organiserandet av förhandlingarna med SSPX. Det handlade inte så mycket om traditionalisternas teologiska tänkande då de förkastar viktiga delar av Andra Vatikankonciliet utan istället om kyrkorättsliga frågor: hade den framlidne ärkebiskop Marcel Lefebvre begått en akt som ledde till schism (avskiljande från kyrkan) när han vigde fyra av sina präster till biskopar år 1988? Och har dessa biskopar på grund av detta avskilt sig från den katolska tron?

SZ: Delar Ni SSPX ställningstagande?

Hoyos: SSPX anser att de försvarar sanningen om den heliga traditionen och att detta inte kan utgöra en grund för exkommunicering. Detta antagande är förståeligt, även om jag inte delar deras uppfattning. För det står utom allt tvivel att de har brutit mot en grundläggande kyrkolag.

Svaren från Rom är helt enkelt följande: SSPX bröt mot den kyrkliga disciplinen (kyrkolagarna). Deras biskopar skall inte anses som fredlösa – och detta är anledningen till att förhandlingarna kunde fortgå.  Hoyos har arbetat hårt på att förhindra att det skulle komma till en brytning mellan Rom och SSPX. Och för detta arbete hade han i Joseph Ratzinger en förespråkare. Benedikt XVI gjorde den tridentinska mässan laglig år 2007 och Hoyos firade genast mässan enligt den äldre riten. Hemliga förhandlingar fördes om upphävandet av exkommuniceringarna. Detta steg som hade beslutats och tillkännagivits till SSPX en vecka tidigare offentliggjordes den 21 januari.

Detta skulle ha förblivit ett inomkyrkligt ärende om inte Williamson i november 2008 under en prästvigning i det bayerska Zaitzkofen hade beviljat en reporter från Sverige den skändliga intervjun. Tv-bolaget väntade med att sända det till januari 2009, när det inte längre var möjligt att backa i fråga om upphävandet av exkommuniceringarna. Detta stöder Hoyos antagande att det rörde sig om ett försök att skada påven och honom själv. Men Williamsons uppfattning hade varit känd tidigare. Detta är något som biskopen i Stockholm antyder. Denne fick kännedom om programmet i slutet av november 2008, informerade den svenske nuntien vilken i sin tur gav informationen vidare till Vatikanens statssekretariat. Antagligen gick det till så att noten helt enkelt arkiverades, eftersom statssekreteraren inte kände till att hävandet av exkommuniceringarna var nära förestående. Kardinal Hoyos talar ut i intervjun med Süddeutsche Zeitung men det underliggande skälet till varför Pius-brödernas inställning inte spelade någon roll måste vara: Hans uppgift var endast att bedöma de kyrkorättsliga aspekterna. Och han har ingen uppfattning alls om någon som säger att judarna hittade på Förintelsen.

SZ: Har Ni någonsin frågat er själv om era beslut skulle kunna få politiska följder?

Hoyos: Hävandet av exkommuniceringen av fyra biskopar är inte en politisk akt. Den är en barmhärtighetsakt. Det rör sig om ett pastoral-teologiskt problem, inte om kyrkans inblandning i den politiska världen. Så jag anser det inte tillhöra mina skyldigheter. Mitt arbete är att inte döma min broder biskopen. Det är Biskopskongregationens uppgift och en uppgift som tillhör Troskongregationen.  

SZ: Men den katolska kyrkan hyser en åsikt i fråga om anti-semitism och Förintelsen.

Hoyos: Kyrkans förkastande av de mycket orättfärdiga våldshandlingarna som begåtts mot det judiska folket är helt klargjort. En sådant folkmord som grundar sig på ras är ett omoraliskt brott mot mänskligheten. 

SZ: Varför stoppade Ni då inte upphävandet av exkommuniceringen av en förintelseförnekare?  

Hoyos: Williamson blev exkommunicerad på grund av en illegal biskopsvigning, inte på grund av sina teorier, bedömanden och påståenden om Förintelsen. Att se på saken på det andra sättet är ett misstag som enbart tillkommer tyskarna!

20090925

Från sueddeutche zeitung.de som återger endast en del av den intervju som finns i den tryckta upplagan.

Övers.: NH

Se även:
Kardinal Hoyos: Brev anlände den 5 februari
Vatican and traditionalists: A story whose end has not been written
S. Pius X:s prästbrödraskap - stötesten i kyrkans hägn

 
 
Tillbaka Förstasidan Från början
===============================
© KATOLSK OBSERVATÖR 2005-2008 All rights reserved