Sveriges Radios korrespondent i Polen,
Kjell Albin Abrahamson, svarar på kritiken från Katolsk Observatör

 

 

Avhysningen av de nunnor som sedan drygt två år ockuperat klostret i Kazimierz Dolny var unik, inte bara i Polen utan i hela Europa. Allmänheten hade därför ett välgrundat intresse av att få veta bakgrunden till ockupationen, vilka som fanns i klostret och hur avhysningen gick till. När Katolsk observatör – fortsättningsvis KO - en vecka efter den dramatiska händelsen väljer att ta upp historien är vinkeln helt annorlunda än när jag samma dag rapporterar om händelsen.

Om franciskanermunken, fader Roman, som uppehöll sig i klostret, anser KO att det ”inte [är] ovanligt att kvinnliga kommuniteter har tillgång till en präst”. Intressant. Enligt fader Romans överordnade var det helt opassande att munken fanns i klostret bland ett sextiotal nunnor. Så här berättar en före detta nunna om franciskanermunken: – Jag gick till fader Roman för att samtala. Först började han smeka mig och jag minns nu inte ens när han lyckades lägga ner mig och när han själv lade sig ovanpå mig. Han sa, att han ville visa mig hur Jesus kommer att älska mig i framtiden, jag skulle inte vara rädd, jag skulle vara öppen. Om fader Roman finns många liknande historier. Vid stormningen av klostret reagerade han så aggressivt att polisen fann sig nödsakad att sätta på honom handfängsel.

”Orsaken till polisingripandet var inte några rykten om orgier.” skriver KO. Alldeles riktigt, men varför detta påpekande, ingen har ju påstått något sådant. Däremot påträffades ett spädbarn på klostret, ett spädbarn som sannolikt tillhör en syster till en av nunnorna. Det cirkulerade i polska etermedia envisa rykten om att gravida nunnor fanns i klostret. Det vore inte en helt osannolik uppgift med tanke på den pilske franciskanermunken och alla de män som nunnorna släppt in i klostret. Abbedissan kritiserades ju för att ha släppt in människor som inte lämpade sig för nunnelivet. Jag ansåg att ryktet var så pass trovärdigt, intressant och av allmänt intresse att jag i en bisats i min rapport sade att ”några av nunnorna uppges vara gravida”. Ryktena om gravida nunnor – bara KO talar om ”sexorgier” och om nunnor ”som sätter barn till världen på löpande band” – var så ihärdiga att det var en av anledningarna till att nunnorna erbjöds läkarhjälp efter avhysningen. Samtliga avstod från erbjudandet och valde att gömma sig på hemlig ort.

Dramats verkliga huvudperson är abbedissan Jadwiga. Om henne väljer KO att endast antyda att systrarna isolerat sig i klostret ”beroende på en vägran att byta föreståndarinna”. Den polska katolska kyrkan talar ett helt annat språk, abbedissan Jadwiga är manipulativ, hon drev en sekt, hon kontrollerade nunnornas tänkande. För KO är det uppenbarligen ointressant att abbedissan Jadwiga och hennes nunnor exkommunicerats av katolska kyrkan, ett beslut godkänt av Vatikanen. Lublins metropolit, ärkebiskopen Józef Zycinski säger klart och tydligt att de nunnor som hunnit bli Kristi brud inte kan återvända till katolska kyrkan. För de systrar som ännu inte är färdiga med sin nunneutbildning ska varje fall prövas individuellt.

Här har vi alltså en sekt under ledning av en självsvåldig abbedissa som uteslutits ur den katolska gemenskapen, men det rör uppenbarligen inte KO i ryggen. Min radiorapport kan läsas på Sveriges radios webb. Det är inte mitt radioinslag som är uppseendeväckande utan KO:s okritiska stöd till en grupp som hemfallit åt religiös fanatism.

Kjell Albin Abrahamson

(Redaktionen avstår att kommentera. Vi hänvisar istället till de pressetiska regler, som gäller för press, radio och TV.)

Se även Ledaren
                     

 


Tillbaka Förstasidan Från början
===============================
KATOLSK OBSERVATÖR 2005-2006 All rights reserved