|
||||
Den förste som såg | ||||
|
Dåvarande kardinal Ratzinger gjorde följande uttydning av just detta diktavsnitt: Bild nummer II i diktboken behandlar världens slut och begynnelse och hur Gud ser på dem Jag anser detta avsnitt vara nyckeln till de två följande bilderna i diktboken och på samma gång i Michelangelos bildverk. De leder oss ju ”uppför strömmen” , till källan. Den andliga pilgrimsfärd som vi företar i texten för oss till ”Begynnelsen”. När vi kommer fram blir den verkliga överraskningen att ”begynnelsen” också visar oss på ”slutet”. Den som känner till ursprunget kan också urskilja hela ”varats” rörelse som är svar på frågorna ”varför” och ”varthän”. Varat är något som är i beständig rörelse: ”Allting består, allt är i beständig rörelse”. Namnet på källan som pilgrimen upptäcker är framför allt ”Världen”, enligt Bibelns första ord: ”Gud sade”, som aposteln Johannes i sitt evangelium tog upp och formulerade om på ett oöverträffade sätt: ”I begynnelsen var Ordet”. Men det allra viktigaste nyckelordet som sammanfattar hela pilgrimsfärden i den andra delen av Triptyken är inte ”Ordet” utan ”att se”. Ordet har ett ansikte. Ordet – källan – är något vi kan se. Skapelsen, ja hela universum, föddes ur en vision.
|
|||
|