Haimon av Auxerre:
Vinterns och sommarens tecken

 

"Han gav dem en liknelse: 'Se på fikonträdet och alla andra träd. När de börjar bära frukt, då förstår ni av er själva att nu är sommaren nära'." Vad den liknelsen betyder förklarade han, när han tillade: "'Så förstår ni, när ni ser detta hända, att sommaren är nära'." [Luk. 21: 29-30] Det är som om Herren sade: Såsom ni förstår att som­ma­ren är nära, när ni ser träden bära frukt, så må ni av världens sammanbrott förstå, att Guds rike står för dörren. För att visa hur plötsligt Herren kommer till domen, säger därför en annan evangelist, nämligen Matteus: "På samma sätt vet ni när ni ser allt detta hända att han är nära, utanför dörren” [Matt. 24: 33].

Att jämföra Guds rike med sommaren är en skön liknelse, ty liksom  solen lyser kraftigare och med större glans över världen vid sommartid, så kommer efter do­men all mänsklig svaghet och all frestelse att vara borta. Och då "rättfärdighetens sol" [Mal. 4: 2], Herren Jesus Kristus, kommer att bli uppenbar i all sin klarhet, skall han förhärliga de heliga med en större glans. Då skall det som Herren säger på ett annat ställe bli uppfyllt: "Då skall de rättfärdiga lysa såsom solen, i sin faders rike" [Matt. 13: 43]. Då skall det som aposteln säger bli uppfyllt: "Ännu ser vi en gåtfull spegelbild; då skall vi se ansikte mot ansikte" [1 Kor. 13: 12].

Och såsom vi ser att träden om vintern är nakna, utan blad, och plundrade på sina frukter och nästan ter sig som döda, så dödar de heliga under det innevarande livet sina jordiska lemmar [jfr Kol. 3: 5] och framstår som förödmjukade och för­ak­tade [jfr Jes. 53: 3]. De säger med profeten: "För din skull lider vi dödens kval dagen lång, vi har räknats till slaktfåren" [Ps. 44: 22; Rom. 8: 36]. Och såsom träden, då sommaren närmar sig, får blad igen, prunkar med blommor och  pryds med frukter, så skall också de heliga stå upp ur jorden och stoftet, iklädda odödlighetens klädnad skall de träda fram, glada och blomstrande, och säga med psalmisten: "Den rätt­fär­dige skall grönska såsom ett palmträd och såsom en ceder på Libanon skall han växa till" [Ps. 92: 13]. Som om han i det innevarande livets vinter såg dessa andliga träd, döda, sade aposteln Paulus: "Ni har ju dött, och ni lever ett osynligt liv tillsammans med Kristus hos Gud" [Kol. 3: 3]. Och som om han tänkte på hur de, när sommaren nalkas, åter får blad och blir prydda med andliga frukter, sade han: "Men när Kristus träder fram, han som är ert liv, då skall också ni träda fram i härlighet tillsammans med honom" [Kol. 3: 4]. På liknande sätt såg även profeten David de andliga träden, döda, då han sade: "De går åstad gråtande och bär sitt utsäde". Och som om han såg dem åter få liv när sommarens rike återvände, sade han: "De kommer åter med jubel och bär sina kärvar" [Ps. 126: 6].

Därför gläder sig den heliga kyrkan över att hon efter Herrens uppståndelse skall bli uppfylld av rättfärdighetens frukt [jfr Jak. 3: 18]. I Höga Visan har hon hört Herren säga: "Kom, min utvalda, du sköna, min duva, min rena. Alltigenom vacker är du, min vän, du har inga fläckar. Se, nu är vinterns tid förbi. Regnet har upphört och gått sin kos, blommorna visar sig på marken, tiden är inne att beskära; låt oss stå upp om morgonen och gå till vingården” [H. V. 2: 10-13].


(Hom. de tempore, 2: PL 118, 23 A – D)

Översättning: Alf Härdelin

 
 
Tillbaka Förstasidan Från början
===============================
© KATOLSK OBSERVATÖR 2005-2010 All rights reserved