|
||||||||||
Månadens artikel Denzinger, och kampen om den världsliga arenan |
||||||||||
|
av Alessandro Gnocchi och Mario Palmaro Den togs emot ”med glädje”, så som det brukas i kyrkan av idag, och försvarades utan några ”om” och ”men”, gavs tolkningar där så behövdes och till slut, efter en och en halv månad, togs den bort från Vatikanens hemsida: Vi talar om den intervju med påve Franciskus som gjordes av Eugenio Scalfari, La Repubblicas chefsredaktör och känd ateist. Fader Lombardi, Vatikanens pressekreterare, har förklarat att artikeln är riktig i sin helhet men vid granskning av varje detalj för sig kan somligt missförstås. Trots detta, säger han, kan avsnittet som blev mest ifrågasatt, det om samvetet, sägas vara ”i det stora hela i överensstämmelse med Katolska kyrkans katekes”.
Den välbehövliga stränghet som börjat återkomma under Benedikt XVI, och som tillsammans med asketism och bön skyddade kyrkan från världens locktoner, verkar ha gått upp i rök. Idag räcker det att man påminner om den skarpa precision med vilken kyrkan alltid har uttryckt sin tro, lära och moral för att bli betraktad som en ideologistyrd Logos-expert. Ve den som vågar påminna om det verk som den förtjänstfull pionjären inom dogmatisk teologi, Heinrich Denzinger, skapade. Då anklagas man för att vilja ersätta evangeliet med ”Enchiridion Symbolorum”, detta kristallklara kompendium innehållande alla läroämbetets viktigaste texter som borde utgöra den fasta skyddsmuren mot världens frågor, provokationer, förhandlingar och korruption. Denzingers kompendium som ständigt uppdateras har fått sitt namn efter den förste kompilatorn och är en av de säkraste referenserna för den som vill lära känna och själv praktisera kyrkans eviga tankegods. Men detta kompendium är inte längre på modet, det irriterar och förargar. För att förstå skälet till denna aversion räcker det med att gå till Wikipedia där vi på en enda patetisk rad läser (i den italienska versionen): ”Den store jesuitiske teologen Karl Rahner har dock varnat studenter och forskare för den reduktionistiska risken med en ’teologi enligt Denzinger’”. Om man tänker på att i dagens kyrka har Thomas av Aquino som kyrkolärare ersatts av Karl Rahner, upphovsman till uttrycket ”de anonyma kristna”, förstår man den allmänna misstron mot ”Denzinger”, som strängt dömer var och en som önskar ett personligt möte med Evangeliet. Hur som helst, det individella samvete som Rahner, jesuitisk broder till påven Franciskus, förespråkar dyker upp igen, detta samvete som Rahner skildrade i ”Svårigheten att tro” när han säger att det är svårt att tro på abstrakta koncept:
Med andra ord, nåden och rättfärdigheten, det förtroliga umgänget med Gud som leder till föreningen med Honom, den snåriga vägen till ett evigt liv, allt detta är bara hinder som uppmålas av människor med ett överdrivet plågat samvete.”
Kriget mot ”Denzinger”, alltså mot den harmoniska utläggningen av kyrkans eviga lära, har pågått länge. Det är inte för inte, förklarar Rahner, som Enligt jesuiten och teologen Rahner tycks för den moderna människan Jesus som uppväcker Lazaros vara som en Herkules som krossar hydran eller en Teseus som dödar Minotauros. Därför återstår inget annat än att reformera förkunnelsen och anpassa den till moderniteten, att
Giuseppe Siri, en kardinal som nästan slutade som påve, förklarade frågan på ett lysande klart sätt, när han skrev i ”Getsemane”:
Denna diagnos bekräftades i det som Edward Schillebeeckx yttrade år 1970:
Om världen är den nya kultens område, då råder här ingen konflikt. De amerikanska biskoparna som motsätter sig Barack Obama följer naturligtvis inte Rahner eller Schillebeeckx. Men hundratals jesuiter och deras katolska universitet, och hundratals rebelliska nunnor, säger Amen till USA:s president och förrättar andakt inför världen. Det verkliga problemet med ”fältsjukhuset” blir därför att ta reda på vilka som utdelar den hälsobringande medicinen och å andra sidan vilka som istället erbjuder patienten eutanasi.
I efterdyningarna till de tvetydiga och tvångsartade formuleringarna ”ordets företräde” och ”sola fide” med anstrykning av lutheranism har kyrkan slutligen kommit så långt att den speglar sig i pelagianismens lära, i vilken ingår förnekelse av synden och upphöjande av världen.
Den eviga och enastående skönheten i den katolska läran består i dess förmåga att föra samman alla dessa element till en harmonisk enhet. Den katolska läran befinner sig ständigt i spänningen mellan förnuft och mysterium, mellan en längtan här på jorden och ett svar från himlen, vilka så sakta skapar en form i vilken människan lägger sig ner, som i en otymplig magmaform, och ber att få uppstå igen i en fast och väl definerad form, liksom fjärilen gör ur puppan. Hon är när hon lär känna denna lära kallad att älska den och följa dess former och formuleringar som gjorts av andra personer med vackra formuleringar och i outsäglig inspiration. Och genom denna lära får vi, långt från känslor, utvikningar, onödigt tal, och utan ett uns för mycket, förklaring på vad som skänker oss lycka här på jorden. I en lågmäld ton, i en viskning istället för i ett ständigt pladder, får vi veta på vilket sätt det är bra för oss att handla och leva: ”De många talen gör inte någon nytta för själen” lär vi oss i Kristi efterföljelse, ”men det goda livet ger den styrka”.
Det finns inget som kristna människor som lever utanför världen älskar mera än denna stränga definition.
berättar den helige Kyrillos av Alexandria som var delaktig i utformandet av detta beslut.
För dem som vet att läsa, att studera texterna i kärleksfullt växelspel med Skriften, berättar ”Denzinger” dessa historier och ger näring åt det goda livet, som i sin tur ger näring åt själen. Det är kyrkans liv så som det löper genom seklerna och formar dem, det är traditionen som myndigt knackar på dörren och kallar själarna att välja. Det finns inget alternativ till kampen mot ”tidens anda”. Mot frestelsen att var och en förhandlar om sin tro kan man bara framhålla läroämbetets oföränderlighet och omöjlighet till reform. Under hela kyrkans liv har hon stridit med ”världen” om tid och plats, de båda dimensioner där traditionen breder ut sig. De definitioner som ”Denzinger” samlat upp har överförts utan förändringar över sekler, och utan att förändras har de nått trons allra avlägsnaste utposter. Dessa samma sidor, som man idag så lätt kan få tag på i en bokhandel, färdades förr på äventyrliga vägar till alla länder i världen, så som Harold Innis har berättat i sitt verk ”Empire and communication” (Oxford 1950). Detta innehåll anförtroddes till pergament, ett tungt vägande material, ägnat att bevara trons oföränderliga eviga sanning, till skillnad mot det innehåll som anförtrotts till papper eller papyrus då det var ”lätt gods”, sådant som tjänade den obeständiga och flyktiga sekulära administrationen.
Om kardinal Newman inte hade uppfattat som sanning de oföränderliga uttrycken han såg i tid och rum, hade han aldrig haft kraft nog och inte sett den tvingande nödvändigheten av att lämna den anglikanska kyrkan för att ansluta sig till kyrkan i Rom. I sin ”Apologia pro vita sua” förklarar han att han tog detta stora steg endast när han förstod att anglikanernas argument mot konciliefäderna under konciliet i Trent, var desamma som de arianerna framförde mot fäderna under konciliet i Kalcedon. Han insåg alltså att ett fördömande av fäderna under femtonhundratalet var detsamma som att fördöma de som verkade under fyrahundratalet.
Men kyrkan lämnar inte själen ensam inför en sanning som kan förfära den. Den erbjuder var och en ritens stränga och ljuva smekning. Traditionen visar sig alltid för människan genom en helig dikt vilken i katolicismens fall, så som Domenico Giuliotti skriver, får sitt himmelska uttryck i det eukaristiska firandet:
Himlens öde på jorden, och tradition och liturgi är nästan två saker av samma väsen och även när man ser till den metod med vilken människorna har bidragit till mässans utformning. Medan det förstnämnda är tankar rensade från allt som inte är absolut gudomligt, är det sistnämnda, tradition och liturgi, en sammansättning av gester och ord, rensade från allt som är enbart mänskligt.
Det är två ingångar till samma värld, där var och en alltid får det som han eller hon förväntar sig, varhelst man befinner sig och i vilken tid man än lever. På jorden finns det inget som är mera rättvist. Och just detta berättar kardinal Newman med ömsint precision i sin roman ”Loss and Gain” (London, 1848) när han beskriver den unge mannens tankar och intryck, som boken handlar om, då denne för första gången närvar vid en katolsk mässa:
På den tiden var samma lära och samma liturgi bra nog för alla, för helgonen och för syndarna, för de levande och för de döda, för romarna och för barbarerna. Därför var den katolska trostillhörigheten jämlik och barmhärtig; den var till för folket. Det hördes ännu inte den klagan som i en annan, senare tid skulle få Nicolás Gómez Dávila att utropa:
av Alessandro Gnocchi och Mario Palmaro 20131210 Källa: Il Foglio med benäget tillstånd |
|||||||||