|

Francesco Cairo (1607-1665), "Den heliga treenigheten" (foto: Register Files)
av Jimmy Akin
Kyrkan lär att den heliga treenigheten är det centrala mysteriet i den kristna tron.
Men hur mycket vet du om detta mysterium?
Vad är dess historia?
Vad betyder det?
Och hur kan det bevisas?
Här är 12 saker att känna till och dela med sig av...
1. Var kommer ordet "treenighet" ifrån?
Det kommer från det latinska ordet trinitas, som betyder "tre" eller "triad". Den grekiska motsvarigheten är triados.
2. När användes det för första gången?
Den första överlevande användningen av termen (det kan ha funnits tidigare användningar som nu är förlorade) var omkring 170 e.Kr. av Theophilus av Antiochia, som skrev:
På samma sätt är också de tre dagar som var före ljusen, typer av Treenigheten [Τριάδος], av Gud, Hans Ord och Hans visdom. Och den fjärde är en typ av människa, som behöver ljus, så att det kan finnas Gud, Ordet, visdom och människa [To Autolycus 2:15].
3. Vad är Treenigheten?
Kompendiet till Katolska kyrkans katekes förklarar det på följande sätt:
Kyrkan uttrycker sin trinitariska tro genom att bekänna en tro på Guds enhet i vilken det finns tre personer: Fadern, Sonen och den Helige Ande.
De tre gudomliga personerna är bara en Gud eftersom var och en av dem lika mycket besitter fullheten av den enda och odelbara gudomliga naturen.
De är verkligen skilda från varandra på grund av de relationer som placerar dem i korrespondens till varandra.
Fadern alstrar Sonen; Sonen alstras av Fadern; den Helige Ande utgår från Fadern och Sonen [CCC 48].
4. Är Treenigheten den kristna trons centrala mysterium?
Ja, katekesen förklarar:
Den kristna trons och det kristna livets centrala mysterium är den allra heligaste Treenighetens mysterium.
Kristna döps i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn [KKK 44].
5. När definierade kyrkan slutligen treenigheten?
Treenighetsdogmen definierades i två steg, vid det första konciliet i Nicaea (325 e.Kr.) och det första konciliet i Konstantinopel (381 e.Kr.).
Det första konciliet i Nicaea definierade Sonens gudomlighet och skrev den del av trosbekännelsen som handlar om Sonen.
Detta koncilium sammankallades för att ta itu med den irrlära som kallades arianism, som hävdade att Sonen var en övernaturlig varelse men inte Gud.
Första Konstantinopel definierade den Helige Andes gudomlighet och skrev den del av trosbekännelsen som handlar om Anden.
Detta koncilium behandlade en irrlära känd som makedonianism (eftersom dess förespråkare var från Makedonien) som förnekade den Helige Andens gudomlighet. Denna irrlära kallades också pneumatomachianism (från en grekisk fras som betyder "att kämpa mot Anden").
6. Hur kan treenigheten bevisas?
Treenigheten kan bara bevisas genom den gudomliga uppenbarelse som Jesus gav oss. Den kan inte bevisas genom naturligt förnuft eller enbart från Gamla testamentet. Kompendiet till den katolska kyrkans katekes säger:
Gud har lämnat vissa spår av sitt trinitariska väsen i skapelsen och i Gamla testamentet, men hans innersta väsen som den heliga Treenigheten är ett mysterium som är oåtkomligt för enbart förnuftet eller ens för Israels tro före Guds Sons inkarnation och den Helige Andes sändning.
Detta mysterium uppenbarades av Jesus Kristus och det är källan till alla de andra mysterierna [CCC 45].
Även om det vokabulär som används för att uttrycka läran om Treenigheten tog tid att utveckla, kan vi visa de olika aspekterna av läran från Skriften.
7. Hur kan vi visa från Skriften att det bara finns en Gud?
Det faktum att det bara finns en Gud klargjordes redan i Gamla testamentet. Till exempel förkunnar Jesajas bok:
Men ni är mina vittnen, säger Herren, min tjänare, den som jag har utvalt, för att ni skall få insikt och tro mig, förstå att jag är Gud. Ingen gud har blivit till före mig, ingen skall komma efter mig. [Jesaja 43:10].
Så säger Herren, Israels konung, han som friköper dem, Herren Sebaot: Jag är den förste, jag är den siste. Det finns ingen annan Gud än jag. [Jesaja 44:6].
8. Hur kan vi visa att Fadern är Gud?
Fadern proklameras som Gud många gånger i Nya testamentet. Till exempel förklarar Paulus:
Välsignad vare vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader, barmhärtighetens Fader och all trösts Gud [2 Korinthierbrevet 1:3].
Det finns . . . en enda Gud och Fader till oss alla, som är över allt och genom allt och i allt [Efesierbrevet 4:4-6].
9. Hur kan vi visa att Sonen är Gud?
Detta förkunnas på en mängd olika ställen i Nya testamentet, bland annat i början av Johannesevangeliet:
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud.
Och Ordet blev kött och bodde bland oss, fullt av nåd och sanning; vi har skådat hans härlighet, härlighet som hos den ende Sonen
9. Hur kan vi visa att Sonen är Gud?
Detta proklameras på en mängd olika ställen i Nya testamentet, bland annat i början av Johannesevangeliet:
I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud.
Och Ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning. [Johannes 1:1, 14].
Och senare:
Då sade [Jesus] till Tomas: "Lägg ditt finger här, så ser du mina händer; och sträck ut din hand och lägg den i min sida; var inte trolösa, utan troende."
Tomas svarade honom: "Min Herre och min Gud!" [Johannes 20:27-28].
10. Hur kan vi visa att den Helige Ande är Gud?
I Apostlagärningarna framställs den Helige Anden som en gudomlig person som talar och som man kan ljuga för:
Medan de tillbad Herren och fastade sade den Helige Ande: "Avskilja åt mig Barnabas och Saulus för det arbete som jag har kallat dem till" [Apg 13:2].
Då sade Petrus: »Ananias, hur har Satan kunnat fylla ditt hjärta, så att du försöker lura den heliga anden och tar undan en del av pengarna du har fått för din jord? Var den inte din så länge du ägde den, och förfogade du inte över pengarna när den var såld? Hur kunde du komma på tanken att göra så? Det är inte människor du har försökt lura, utan Gud.« [Apg 5:3-4].
11. Hur kan vi visa att Fadern, Sonen och
Anden är skilda personer?
Personernas åtskillnad kan till exempel visas genom det faktum att Jesus talar till sin Fader. Detta skulle inte vara meningsfullt om de var en och samma person.
Vid den tiden sade Jesus: »Jag prisar dig, fader, himlens och jordens herre, för att du har dolt detta för de lärda och kloka och uppenbarat det för dem som är som barn. Ja, fader, så har du bestämt. [Matteus 11:25-26].
Det faktum att Jesus inte är samma person som den Helige Anden avslöjas när Jesus - som har fungerat som lärjungarnas hjälpare (grekiska, Parakletos) - säger att han ska be till Fadern och att Fadern sedan ska ge honom "en annan hjälpare", som är den Helige Ande. Detta visar skillnaden mellan alla tre personerna: Jesus som ber; Fadern som sänder; och Anden som kommer:
Jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan hjälpare, som skall vara hos er för alltid: sanningens ande. Världen kan inte ta emot den, eftersom världen inte ser den och inte känner den. Men ni känner den, eftersom den är kvar hos er och kommer att vara i er. [Joh 14:16-17].
12. Hur kan vi visa att Sonen är skapad av Fadern och att Anden utgår från Fadern och Sonen?
Det faktum att Sonen är skapad av Fadern framgår av namnen på dessa personer. Söner alstras av fäder. Den andra personen i Treenigheten skulle inte vara en Son om han inte hade alstrats av den första personen som sin Fader.
Det faktum att den Helige Ande utgår från Fadern och Sonen återspeglas i ett annat uttalande av Jesus: När Hjälparen kommer, som jag skall sända er från Fadern, sanningens ande, som utgår från Fadern, då skall han vittna om mig.
Detta skildrar den Helige Ande som utgår från Fadern och Sonen ("som jag skall sända"). Här återspeglar den yttre verksamheten hos personerna i Treenigheten deras ömsesidiga relationer med varandra. Man kan också säga att den Helige Ande utgår från Fadern genom Sonen.
Från NCRegister med benäget tillstånd
20230604
|
|