|
|||||
Läroämbete via de sekulära medierna Troskongregationens tystnad - en gåta |
|||||
l |
Gäller det enskilda brevsvar på frågor, behöver inte påvens godkännande finnas. Men om det handlar om officiella skrivelser, så antas det att påven godkänt dem. Detta har även sagts nyligen av Troskongregationes perfekt, kardinal Gerhard Müller: Utan påven kan han inget göra.
Men sedan 2012 har Troskongregationen utkommit med endast två skrivelser; en om karismatiska gåvor och en om hur aska ska behandlas efter kremering av döda. Båda dessa utgavs förra året. Under tiden har diskussionerna gått höga om centrala lärofrågor, om äktenskapet och sakramentsförvaltningen, om reformationen och Luther... Mellan 2012 och 2016 gavs det således inte ut en enda skrift ut från kyrkans högsta instans för att bevaka lära och tro. Ingen utåtriktad aktivitet finns registrerad på kongregationens hemsida sedan 2015. I kongregationen arbetar 33 fasta ledamöter, varav 21 kardinaler. Till detta kommer 28 rådgivare. Många finner det lite egendomligt varför påven inte använder detta sitt klassiska, kraftfulla verktyg för att ge klarhet och undvika förvirring och splittring i frågor som är så centrala som förhållandet mellan samvete och sakrament, som detta med "omgifta". Även när det gäller dramatiska åtgärder som påverkat hela ordnar, så har Troskongregationen, ja, hela Läroämbetet, på senare tid talat endast via åtgärder. Men inga förklaringar. Så har många präster, biskopar och till och med kardinaler, förflyttats eller fått avsked utan varje liten antydan ens om vad saken handlar om. En del har inte ens fått veta själva varför de plötsligt fått lämna sin plats efter vad de uppfattat som trogen tjänst. Till skillnad således från de tidigare rutinerna som innebar omfattande undersökningar, sedan enskilda kontakter, sedan kanske en öppen varning, och till sist, i värsta fall, ett ingripande. Vilket då hela världen redan visste vad det handade om via kyrkans egna officiella kanaler. När det gäller ordenslivet så medför det alltid stor diskretion. Men både gällande Immaculatafranciskanerna, som blev berövades sin grundares ledning, dessutom rätten fira heliga Mässan enligt äldre ordning - och Malteserorden, vars stormästare avsattes - så handlade det om icke-kontemplativ, utåtriktad verksamhet, som berör många utanför ordnarna. Även i dessa fall tiger Troskongregationen, medan de troende, ja, hela allmänheten, är utlämnad till motsägande uppgifter och spekulationer i diverse medier. Vatikanens pressekreterare Greg Burke ser man inte heller mycket av. Man ska inte jämföra med Vita Huset. Men man kan åtminstone gå tillbaka till tidigare pontifikat, då presstalesmannen nästan varit mera känd än påven själv. Kardinal Müller: Intervju i utdrag från Il Timore. Q: Fråga. A: Svar Q: Kan det finnas en motsägelse mellan läran och det egna samvetet? A: Nej, det är omöjligt. Till exempel så kan man aldrig säga att det finns omständigheter som innebär att ett äktenskapsbrott inte utgör en dödssynd. Ty för katolsk lära, så är det omöjligt för dödssynden att existera samtidigt som den heliggörande nåden. För att komma över denna absurda motsägelse, har Kristus instiftat Botens Sakrament och försoningen med Gud och Kyrkan. Q: Detta är ju en fråga som lett till omfattande diskussioner I debatten efter den postsynodala exhortationen “Amor Laetitia”. A: “Amoris Laetitia” måste klart tolkas i ljuset av Kyrkans lära i sin helhet. Jag tycker inte om att så många biskopar tolkar “Amor Laetitia” utifrån deras eget sätt att förstå påvens undervisning. Detta leder till att man inte håller sig till linjen i kyrkans lära. Läroämbetet kan utövas bara av påven och Troskongregationen. Påven tolkar biskoparna (i synoden), det är inte biskoparnas uppgift att tolka påven, detta skulle skapa en invertering av den katolska kyrkans struktur. Till alla dessa som pratar för mycket, uppmanar jag att först av allt att studera läran, konciliernas, gällande påvedömet och ordningen med biskopar. Biskopen måste, såsom förkunnare av Ordet, själv vara den förste att vara väl informerad så att det inte blir såsom när en blind leder de blinda... Q: S. Johannes Paulus II: s exhortation, “Familiaris Consortio”, stipulerar att frånskilda och omgifta par som inte är beredda leva åtskilda, måste avstå sexuell förening för att kunna ta emot sakramenten. Är detta krav ännu gällande?
A: Självklart så går det inte bortse från denna, det är inte bara en gällande lag från Johannes Paulus II, han uttryckte ju också ett väsentligt element av kristen moralteologi och sakramentsteologi. Förvirringen i denna sak avspeglar också vägran att acceptera encyklikan “Veritatis Splendor”, med den klargörande läran om “inrinsece malum”. För oss utgör äktenskapet ett uttryck för föreningen mellan Kristus brudgummen och kyrkan hans brud. Detta är inte, som några påstod i synoden, en enkel och vag analogi. Nej! Detta är sakramentets själva substans, och ingen kraft vare sig i himlen eller på jorden, inte ens en ängel, inte påven, inte ett koncilium, inte en anvisning från en biskop, har rätten att ändra detta.
Q: Hur kan man lösa det kaos som har uppstått i spåren efter de olika tolkningar som denna passage i Amoris Laetitia har skapat? A: Jag uppmanar alla att reflektera och studera kyrkans lära i första hand, med utgångspunkt från Guds ord i de heliga skrifterna, vilka är mycket klara gällande äktenskapet. Jag skulle även ge rådet att inte gå in i några diskussioner som kan ge upphov till missförstånd, framförallt med dessa som säger, att om kärleken dör så innebär det att också äktenskapets band är brutet. Detta är sofismer; Guds Ord är mycket klart och kyrkan kan inte acceptera en sekularisering av äktenskapet. Prästernas och biskoparnas uppgift är inte att skapa förvirring, utan bringa klarhet. Man kan inte referera endast till en passage i “Amor Laetitia”, den måste läsas i dess helhet, med avsikten att göra äktenskapets och familjens evangelium mera attraktivt för människor. Det är inte "Amoris Laetitia" som har provocerat fram en förvirrande tolkning, utan det är några förvirrade uttolkare av den. Alla måste vi förstå och acceptera Kristi lära som också är Hans kyrkas, och samtidigt vara beredda att hjälpa andra att förstå den och praktisera den även i svåra situationer. 20170206 Från Settimo Cielo med benäget tillstånd Övers. US |
||||
|