Martyrerna i Uganda, som avvisade kungens "avskyvärda krav"

av Sandro Magister

 


I programmet för det kommande besöket av Franciskus i Afrika kommer en framträdande plats i besöket vara helgedomen för några martyrer i Uganda, Namugongo, med firandet av en mässa, lördagen den 28 november.

Men väldigt få vet och nästan ingen talar om hur och varför dessa martyrer dödades.

För att ta reda på detta är det bara att öppna det romerska martyrologiet.

Där kan vi läsa att

"Helige Karl Lwanga och tolv följeslagare, martyrer, i åldrarna mellan fjorton och trettio år, tillhörde det kungliga hovet av unga adelsmän eller livvakter till kung Mwanga, noviser eller ivriga anhängare av den katolska tron. Enligt uppgift vägrade de att samtycka till de krav som den vidriga kungen framställde till dem, på en kulle i Namugongo i Uganda. Några dräptes med svärd, andra brändes levande i elden. "

De "avskyvärda kraven" skall förstås som homosexuella önskningar från kungen.

Deras martyrdöd ägde rum 1886 i dåvarande självständiga kungadömet i Buganda, som just höll på att evangeliseras av de Vita fäderna.

Karl Lwanga och de tolv följeslagarna saligförklarades den 6 juni 1920 av Benedikt XV. De helgonförklarades den 8 oktober 1964 av påven Paul VI, under det Andra Vatikankonciliet.

Vid platsen för deras martyrskap restes en helgedom, den invigdes av påven Paul VI under sitt besök i Uganda 1969. Och en annan byggdes inte långt från Church of England, som också hade sina martyrer, under dessa år av massakrer av unga konvertiter till kristendomen och även till islam.

I den romersk-katolska riten, är den liturgiska åminnelsen av St Karl Lwanga och tolv följeslagare martyrer fastlagd till den 3 juni.

Beaktar man tillfälligheter, så undertecknades ett dokument från Troskongregationen den 3 juni 2003, av den dåvarande kardinal Joseph Ratzinger. Det var ett av de då mest citerade dokumenten i pressen. Den aktuella diskussionen handlade om kyrkans inställning till homosexuella och den civilrättsliga legaliseringen av deras partnerskap:

>Överväganden När det gäller förslag att rättsligt erkänna att partnerskap mellan homosexuella personer

I detta dokument läser vi:

"Kyrkan lär att respekten för homosexuella personer inte på något sätt kan leda till att homosexuellt beteende eller rättsligt erkännande av homosexuella partnertskap kan godkännas."

I den katolska kateketiska traditionen fortsätter homosexuella relationer att vara en bland de fyra synder som "kallar på hämndrop inför Gud" (i terminologin i Pius X:s katekes) eller "ropa till himlen" (som i katekesen under Johannes Paulus II 1992), under namnet "synden i Sodom".

Men denna tradition verkar nu ha glömts bort.

Detta betyder inte att Franciskus inte säger ifrån när det gäller att angripa argumenten och upprymdheten över nuvarande homosexuell praxis.

Bara i år har det hänt flera gånger. Han har upprepade gånger kritiserat

"de nya ideologiska uppfinningarna som syftar till att förstöra familjen",

särskilt identifierade han "genusteorin", om vilken han sade:

"Jag undrar om den så kallade teorin om "kön" inte också är ett uttryck för frustration och uppgivenhet, som syftar till att radera sexuella skillnader, eftersom vi inte längre kan hantera dem. Ja, vi riskerar att ta ett steg tillbaka. Att utplåna skillnaden, är i själva verket problemet, inte lösningen. "

Framför allt har Franciskus vid upprepade tillfällen kritiserat denna "ideologiska kolonisering", i första hand när det gäller afrikanska nationer, som får ekonomiskt stöd för införandet av lagar som fastställer "äktenskap" mellan människor av samma kön. Ett klagomål som också uttrycktes i slutdokumentet från biskopssynoden i oktober förra året.

Det kan därför förväntas att Franciskus återigen kommer ge röst till denna anmärkning när Uganda kommer att fira minnet av St Karl Lwanga och hans tolv följeslagare, martyrer för att de försvarade sin kyskhet.

Om det händer, kommer det att bli intressant att se om och hur dessa upprepade invändningar urholkar den fortsatta dominansen av "varumärket påve Franciskus", och hur hans berömda "Vem är jag att döma?" i fortsättningen kommer appliceras i förhållande till homosexuella.

Settimo Cielo med benäget tilllstånd.

20151125

Övers. från italienska: US

Se även:
Den hellige Karl Lwanga og hans 21 ledsagere (d. 1885-87)
From Mwanga to Museveni: Sex, Politics and Religion in Uganda

 

 
 
Tillbaka Förstasidan Från början
===============================
© KATOLSK OBSERVATÖR 2005-2010 All rights reserved