|
av William Doino
När Francis Beckwith
vaknade en dag i maj i förra året
hade hans värld dramatiskt förändrats. Plötsligt
stod hans namn på löpsedlarna i hela landet. Han hade nämligen
råkat hamna i centrum av en ofantligt stor och kontroversiell debatt – och
blivit föremål för hundratals, ja, kanske tusentals,
kommentarer. När han den morgonen tittade i sin mailbox fann han
den överfull,
den månatliga begränsningen av hans server hade efter bara
fem dagar i maj månad redan nåtts. Mejlen han hade fått
uttryckte många olika uppfattningar, en vänliga och andra
inte, men nästan
alla uttryckte mycket starka känslor.
Vad hade denne professor då gjort för att väcka ett sådant
rabalder? Jo, det kan sägas med ett enda ord – han hade blivit
katolik.
Att gå över till katolicismen är ju inte något
så ovanligt – oräkneliga
människor upptas i Kyrkan varje år. Men Beckwith var inte
en vem som helst inom katolicismen. Vid tiden för sin konversion
var han en av landets ledande evangelikala tänkare med fast anställning
som biträdande professor i filosofi och kyrkliga studier vid Baylor-universitetet
i Texas. Och inte bara det, han var ordförande för det evangelikala
teologiska sällskapet i USA (the Evangelical Theological Society
of America), som är den främsta intellektuella sammanslutningen
av amerikanska evangelikala protestanter. Att avsäga sig denna post
för att bli katolik, ja, det är som om rektorn för det
katolska Notre Dame-universitet skulle avsäga sig det ämbetet
för
att bli kyrkoherde inom en baptistförsamling.
Dessutom hade Beckwith uppfostrats inom den katolska kyrkans hägn,
så i fråga om den nyfunna religion han bekänner sig till
handlar det inte så mycket om en ”konversion” som om
ett återvändande till tron, efter många år som tillbringats
mycket långt borta från Rom.
Hur och varför professor Beckwith på nytt upptäcke sin
katolska tro är en fascinerande historia som skulle passa som innehåll
i en intressant bok. Den börjar underligt nog med hans barndom i Las
Vegas – en stad som inte är särskilt känd för
att vara andlig eller för att vara en boplats för dem som söker
sanningen. Francis föddes år 1960, den äldste av vad som
skulle komma att bli fyra syskon och son till Elizabeth och Harold Beckwith,
ett katolskt par som på 1950-talet flyttade med hela familjen till
Las Vegas, för att söka sin utkomst där genom affärsverksamhet.
Att uppfostra fyra barn i ”Syndens stad” Las Vegas, kunde inte
vara så lätt, men paret Beckwith gjorde vad de kunde för
att skydda barnen från att ta andlig och moralisk skada. Liksom andra
katolska föräldrar litade de på att kyrkan skulle uppfostra
Francis och lära honom kärlek till den tro till vilken han blivit
född och förståelse för den. Tyvärr var inte
undervisningen i den katolska kyrkans lära i stånd att på ett
begripligt och sympatiskt sätt möta utmaningarna från den
tidens anda. ”Ett av de många ting som många katoliker
inte förstod under denna tid”, säger han nu, ”var
i hur hög grad den omkringgivande kulturen var fientligt inställd
mot det katolska tänkandet. Det katolska utbildningsväsendet
hade inte nog med resurser för att ge ungdomarna ett verktyg som skulle
göra det möjligt för dem att möta denna utmaning på ett
intelligent sätt.”
Varken i grundskolan eller därefter i gymnasiet kunde Beckwith få en
sammanhängande förklaring av det renläriga katolska tänkandet
och undervisningen i den katolska läran var helt stadd i upplösning.
Francis längtade efter att få lära känna den objektiva
sanningen men blev modfälld av det han såg och började
därför leta på annat håll efter näring åt
sin andliga hunger. Han började delta först i katolska karismatiska
grupper och därefter i den protestantiska förnyelserörelsen
och i kurser som ägnade sig åt bibelstudium. Av respekt för
traditionen fortsatte han att gå i mässan, men kände sig
främmande för den allt mer underliga liturgin och de lama predikningarna
som prästerna höll. Beckwiths känslor råkade in i
ett enda virrvarr, som kan jämföras med det som drabbade hela
den efterkonciliära kyrkan. När han idag påminner sig sin
förvirring på den tiden, säger han: ”Jag visste inte
på den tiden vem jag var.”
I detta ser vi en hel generations ångestfulla veklagan, något
som tusentals på liknande sätt förvirrade katoliker skulle
kunna säga, de som hade råkat hamna mitt i malströmmen
som följde på Andra Vatikankonciliet. De sökte ledning
men kyrkan verkade oförmögen att ge dem det. Fastän den
efterkonciliära eran obarmhärtigt har kritiserats, och det ibland
orättvist, går det inte att neka till att kyrkan under den tiden
led och många själar med den. Det var en tid då känslan
prioriterades, kallelserna slumrade och studiet av Augustinus eller Thomas
av Aquino ersattes av läsning av Jonathan Livingston Seagull. Det
var en tid då liturgiska entusiaster bytte ut den traditionella katolska
mässan mot balettdansöser och clowner och Ave Maria ersattes
av musik från gitarrer, tamburiner och dragspel.
Så den illa tilltufsade efterkonciliära katolska kyrkan var
inte i stånd att hjälpa Beckwith att få ordning på sin
tro. Det var den spirande evangelikala rörelsen som räddade honom.
En dag när Beckwith gick omkring på Las Vegas gator kom han
att passera flera kristna bokhandlar – ja, de finns faktiskt där
liksom på annat håll... – och började bläddra
i böcker av ledande evangelikala författare som Norman L. Geisler,
John Warwick Montgomery, Francis Schaeffer and R. C. Sproul. Till skillnad
från de katolska lärare han kände hyste dessa herrar inget
tvivel om vad kristendomens ”stora tradition” var, och de var
inte heller rädda för att med kraft försvara den. Ja, det är
sant, deras teologi byggde på den protestantiska reformationen och
därför angrep de ibland typiskt katolska läror och bruk,
som Francis var van vid – men åtminstone kunde de lära
honom något om den kristna trons mest elementära grunder.
Dels på grund av att han inte kände till de katolska apologeternas
rika arv och dels eftersom de evangeliska författarna han studerade
verkligen kunde förklara många grundläggande kristna sanningar – och
det ofta på ett briljant sätt – blev Beckwith påverkad
av dem. Ja, han blev faktiskt praktiserande evangelikan och förblev
det under mer än 30 år.
Om man ser till vilka alternativ det fanns, så var detta inte det
värsta som kunde ske. Det hade varit lätt hänt att Beckwith
hade övergett den kristna tron helt och hållet och till och
med hade börjat leda ett dåligt liv. Att han inte gjorde det är
något han har den evangelikala församlingen att tacka för.
Den gav Beckwith en grundlig kännedom om Evangelierna, ett anammande
av de kristna etiska lagarna och en enkel och uppriktig kärlek till
Jesus Kristus. Till den dag som idag är uppskattar han det han lärde
av sina evangelikala vänner och rådgivare.
Till skillnad från andra som har lämnat den katolska tron utvecklade
Beckwith aldrig något som kan likna fientlighet till kyrkan. ”Jag
har känt alltför många allvarligt sinnade katoliker – inte
minst mina egna föräldrar och syskon – som älskar
Jesus i djupet av sin själ – men som tror att dessa är ”förlorade”. Även
när jag var en entusiastisk evangelikan har jag alltid trott att det
går att vara en praktiserande katolik och sann kristen på samma
gång.”
Beckwiths öppna sinne gentemot katolicismen gjorde det mycket lättare
för honom att acceptera sin mors råd efter det att han avlagat
sin bachelorexamen i filosofi vid Nevada-universitet i Las Vegas, att han
skulle läsa till doktorsexamen hos jesuiterna vid Fordham-universitet
i Bronx, en förstad till New York – ”ett av de bästa
råd jag någonsin fått”.
Han begav sig alltså iväg till New York. Hans erfarenheter av
Fordham-universitet blev helt och hållet positiva och fick ett djupt
inflytande på hans intellektuella utveckling. Bland Beckwiths lärare
fanns några av den amerikanska katolicismens finaste hjärnor:
W. Norris Clarke, Gerald McCool och Quentin Lauer, som alla var jesuitpräster.
De gav honom en djup förståelse av den katolska teologins grunder,
hjälpte honom att formulera sin uppfattning om Gud, människan
och den teologiska läran om naturrätten. Francis kom aldrig ihop
sig med någon av sina katolska lärare, allt, eller nästan
allt, han lärde var nämligen i linje med hans evangelikala kristendom.
Inte nog med det, hans lärare tog gärna emot elever från
den evangelikala kyrkan till sina klasser; de visste nämligen att
dessa tog sin tro på allvar: "Fader Clarke
skämtade till och med med mig och sade att jag var mera katolik än
någon av hans katolska studenter.” En intressant kommentar
till detta är att när han studerade vid Fordham bodde Beckwith
i Brooklyn hos sin italienska mormor, Frances Guido. Hon hade bott länge
i New York och var en mycket from katolik som gick till mässan dagligen
och bad rosenkransen. Visste hon om att hennes barnbarn var evangelikan? ”Ja,
det gjorde hon, men det gladde henne mycket att jag läste för
dessa jesuitpräster som hon trodde nog skulle – på något
sätt, en vacker dag – lyckas föra mig tillbaka till kyrkan.”
Sedan han avlagt doktorsexamen i filosifi vid Fordham-universitetet började
Beckwith omfatta olika akademiska poster vid olika universitet, till exempel
Nevada-universitet i Las Vegas (1989-1996), Whittier College (1996-1997),
Trinity International University (1997-2002) och Princeton University (2002-2003)
och till sist vid Baylor, världens största baptistuniversitet.
Han blev den ledande teologen inom evangelikala kretsar – och en
känd opponent till det sekulära samhället – och spred
hela tiden ivrigt sin kunskap och debattlusta samtidigt som han läste
in en examen i juridik vid Washington University i St. Louis.
Ju mera intensiva hans studier blev, desto mera närmade han sig den
katolska uppfattningen av världen, även om han inte insåg
det meddetsamma.
Det första verkliga tecknet på att Beckwith började ändra
inriktning kom i en artikel som han skrev för tidskriften ”Touchstone” år
2005 och som bar rubriken ”Vatikanens bibelskola – vad Johannes
Paulus II kan lära den evangelikala kyrkan”, som var en hyllning
till Johannes Paulus II:s encyklika Fides et Ratio, om relationen mellan
tro och förnuft. Där uppmanade Beckwith sina evangelikala trosbröder
att ta till sig ”påvens förståelse av hur vissa
filosofier, på grund av att de saknar en inre logisk struktur, underminerar
människornas tro på sanningen i evangeliernas budskap.” Beckwith
beskrev Johannes Paulus som en ”broder i Kristus” och som en
av världens främsta kristna ledare. Sedan fortsatte han: ”Påvens önskan är
att rädda själar och han förstår att dålig filosofi,
om den inte bemöts av god filosofi, kommer att göra det ännu
mera svårt att försvara detta som enligt honom är kyrkans
uppgift.”
I början av följande år deltog Beckwith i en konferens
om ”Johannes Paulus II och filosofin” som hölls vid Boston
College. Han höll ett föredrag där han formulerade många
av de uppfattningar som han givit uttryck för i artikeln i Touchstone.
Där hävdade han att protestanter som ifrågasätter
kristendomens tidiga trosuppfattningar, så som de definieras i kyrkans
stora koncilier, äger ”en osammanhängande syn på tron,
förnuftet och den kristna universalitetens natur”. I slutet
av föredraget ställde filosofiprofessorn Laura, själv en
katolsk konvertit och tidigare evangelikan, en enkel fråga till Beckwit: ”Frank,
säg, varför är du inte själv katolik?”
Den vanligtvis så talföre professorn, som sällan saknar
ord, blev förbluffad. Han hade inget svar – åtminstone
inte genast. Och anledningen till att han inte visste vad han skulle svara,
säger han nu, är att han när han accepterade tron att den
helige Ande ledde dessa första kristna koncilier, då accepterade
han också underförstått Läroämbetet. Och det
satte igång hans tankar. Även om han svarade Garcia genom att
hänvisa till Reformationens lärosatser och genom att säga
att det var dessa som var det viktiga, hade något i hans hjärta
redan börjat lösgöra sig – eller snarare, satts på plats
igen. En tid därefter köpte han Joseph Ratzingers bok Truth and
Tolerance. Denne hade just blivit vald till påve. Under studiet av
texten blev han mer och mer imponerad av visheten den uttrycker och fann
påvens kristna lära vara förenlig med hans egen. Han undrade
om han var ensam bland protestanter om denna åsikt och frågade
en nära vän som är en framstående evangelikal lärd.
Francis läste upp för honom ett utdrag ur boken som handlar om
teologin, behandlar frågan om teologi verkligen är kunskap,
och bad honom att gissa vem författaren var. Vännen började
räkna upp en massa namn – de var alla på evangelikala
teologer – men Beckwith avbröt honom och sade: ”Nej, nej,
det är inte någon av dem .... det är Ratzinger, den nye
påven!” och han fick då svaret: ”Jamen, då är
han en av oss!”
Vid den punkten började verkligen Beckwith att ställa sig själv
frågor, även om han i november, 2006, accepterade erbjudandet
att bli ordförande för ”the Evangelical Theological Society”.
En månad tidigare hade han blivit ombedd att kommentera ett föredrag
hållet av en annan kristen filosof – och katolsk konvertit
- Jay Budziszewski, vid Dallas universitet. Efter föredraget åt
Beckwith och hans hustru, Frankie (även hon evangelikan, med allt
starkare sympatier för Rom) frukost med Budziszewski och dennes fru. Ämnet
de diskuterade – som var varför Beckwiths ännu inte var
katoliker – var en fråga som Frankie själv tidigare hade
ställt sin man och som nu blev ytterligare diskuterad med paret Budziszewski.
Det som följde var ett samtal på tre timmar om de teologiska
frågor som fortfarande utgjorde ett hinder för Beckwith: rättfärdiggörelsen,
den reella presensen i eukaristin, kyrkans läroämbete och påvens
primat. Professor Budziszewski, själv en skicklig lärare, besvarade
tålmodigt alla frågorna, och förklarade hur han själv
en gång framställt samma invändningar, ända tills
dess att han studerade de (mycket) katolska kyrkofäderna vilket fick
honom att övervinna sina tvivel.
Imponerad men ännu inte övertygad beslöt Beckwith att läsa
dessa författare själv, utan att låta sig influeras av
protestantiska antaganden. Det var då som det gick upp ett ljus för
honom. ”Det var när jag läste kyrkofäderna, de som
stod apostlarna så nära i tiden, som jag upptäckte att
alla de viktigaste katolska lärosatserna redan fanns där och
att man uppriktigt trodde på dem, även om Kyrkan ännu
inte hade officiellt proklamerat dem."
Men en lärosats som inte fanns där, var Reformationens grundtanke
om rättfärdiggörelsen – att nåden tillräknas
människan (dvs. hon får den utan att något behöver
göras för det, helt oförskyllt, övers.anm.) (is imputed
to) den kristne istället för att ingjutas (is infused into) i
honom. I själva verket, ju mera han studerade denna Reformationens
grundtanke, desto mindre stöd fann han för den i den tidiga kristendomen. ”Den
stora debatten kan reduceras till detta: vid dopet, eller när omvändandet
sker, utgjutes Guds nåd över dopbarnet och det måste besvara
denna nådens gåva genom att ta på sig ett visst ansvar
att följa Kristus – vilket är den katolska uppfattningen – annars är
rättfärdiggörelsen endast en legal förklaring från
Gud som säger att du helt enkelt är förklarad för rättfärdig
på grund av Kristi rättfärdighet, men att ingen särskild
nåd utgjutes över dig – vilket är den protestantiska
uppfattningen. Ett antal reformerta tänkare pekar på Konciliet
i Orange – det koncilium som utarbetade tankar om pelagianismen som
en kättersk lära – och att man där utmejslade en slags
förreformatorisk syn på rättfärdiggörelsen. Men
om man läser konciliets skrifter noga så finner man emellertid
att det även där handlar om att rättfärdiggörelsen är
något som blir utgjutet. Det betyder dock inte att kyrkan lär
ut att man blir rättfärdig genom goda gärningar, vilket
vore detsamma som ”gärningalära”, utan tvärtom
att kyrkan har fördömt som felaktig en dylik gärningalära.
Den katolska positionen som ofta missförstås eller framställs
på ett oriktigt sätt, är att allt vi gör som kristna är
resultatet av Kristi nåd som vi inte har förtjänat. När
vi gör något gott eller tar del av sakramenten öppnar vi
oss för Guds fria gåvor. Vi arbetar inte på vår
frälsning, eller skaffar oss pluspoäng för att komma till
Himmelen, utan vad vi gör är att vi tillåter att Guds nåd
förvandlar oss. Med andra ord, det äkta kristna livet består
inte i att arbeta på att komma till himmelen, utan snarare att tillåta
att himmelen kommer in i oss.”
Beckwiths studier av de tidiga kyrkofäderna, liksom hans läsning
av både Johannes Paulus II och Benedikt XVI, ledde honom inte bara
till den katolska kyrkans tröskel, utan övertygade honom om att "reformationens
doktrin om advokatorisk rättfärdiggörelse egentligen var
en nyhet, historiskt sett”. Det betyder inte att Reformatorerna inte
hade rätt i mycket av sin kritik, för det rådde vid den
tiden många missbruk inom kyrkan. Men det betyder att det inte fanns
någon äkta anledning att lämna kyrkan som Kristus grundat
och att hitta på nya doktriner på vägen. Alltför
ofta sysslade de protestantiska reformatorerna med att bekämpa katolska
spökbilder. ”Det som det bästa av reformationen kämpade
emot var inte sann katolicism, eller sann kristendom, utan en missbrukad
och förvillad kristendom," säger han. ”Kristendomens äkta
kärna fanns alltid där och lärdes ut i kyrkan, hur dåligt än
vissa katoliker, inkluderande påvar, praktiserade den i sina egna
liv.”
Reformationen var en religiös tragedi och den chockerade den katolska
kyrkan ända in i märgen, men det goda med reformationen var
att den gav upphov till Konciliet i Trent – ”ett fantastiskt
dokument”, säger Beckwith – kan det betraktas som en
välkommen utmaning, som gav upphov till den katolska reformationen.
Beckwiths sökande efter sanningen fortsatte, och han fortsatte
ivrigt att läsa ännu flera av Joseph Ratzingers arbeten. ”In
the Beginning”, ”Introduction to Christianity”, ”Values
in a Time of Upheaval” och särskilt ”Called to Communion”.
Berikad av Benedikts lära började Beckwith att förstå att
om han skulle omfatta den katolska visionen, skulle han inte behöva
förkasta det bästa av det protestantismen lär ut utan
istället på nytt upptäcka och utvidga det. Det kan
till och med ha varit en protestantisk teolog, Mark Noll, som hjälpte
Beckwith mest på traven. Nolls provocerande verk ”Is the
Reformation Over?” hävdar att närmandet i vår
tid mellan protestanter och katoliker, som vi ser bland annat i den
ekumeniska Gemensamma deklarationen om rättfärdiggörelse
(1999) i stort sett har betytt slutet på denna så viktiga
debatt mellan katoliker och protestanter som pågått sedan
reformationen. Detta ämne påbörjade den store franske
teologen Louis Bouyer – även han katolsk konvertit – för
50 år sedan i sitt klassiska arbete ”The Spirit and Forms
of Protestantism”.
När Beckwith kom till den punkt från vilken det inte fanns
någon återvändo, den punkt där han tänkte: ”Om
jag förkastar den katolska kyrkan då måste jag förkasta
den kyrka som Kristus själv grundade,” insåg han att ”detta
var inte en risk jag var villig att ta”. Fastän han hade
avsett att skjuta upp sin konversion, åtminstone tills dess att
hans ordförandeskap för ETS nådde slutet för att
inte vålla offentlig skandal, hände något som var
helt oväntat. I april 2007 fick Beckwith ett telefonsamtal från
ett syskonbarn, en tonåring, som bad honom, professor Beckwith,
att bli hans fadder under hans konfirmation. Kyrkan kräver förstås
att faddrar skall vara praktiserande katoliker, vilket Beckwith då ännu
inte var. Han svarade syskonbarnet att han skulle ta sig en allvarlig
funderare på saken och gick sedan och frågade sin hustru: ”Älskling,
vad skall jag göra?” Han visste kanske redan svaret – och
det gjorde nog också hans hustru som höll på att fädas
samma andliga väg som han själv.
I mars 2007 hade makarna Beckwith redan mött sin lokala präst,
fader Timothy Vaverek, pastor vid St. Joseph Church i Bellmead, Texas,
och meddelat sin önskan att söka full gemenskap med den katolska
kyrkan. Eftersom han hade döpts till katolik behövde Francis
bara gå till bikt, medan hans hustru började på programmet
som går under namnet RCIA, som är det program de blivande
konvertiterna vanligtvis går igenom. Tanken var att båda
två skulle vara redo att inträda som medlemmar av den katolska
kyrkan just vid slutet av Beckwiths ordförandeskap för ETS
i november. Men telefonsamtalet från hans syskonbarn gjorde att
allt skyndades på och gjorde så att de ”återvände
hem” tidigare än väntat. Resten är så att
säga ”historia” – och har givit katoliker över
hela världen inspiration för deras egna liv. När Beckwith
får frågan om han tror att samtalet från syskonbarnet
var Försynen som blandade sig i.... kanske ett sätt för
himmelen att ge honom modet att stå för sina övertygelser,
och att göra det innan det var helt bekvämt för honom
att göra det, svarar Beckwith: ”Jag vet inte hur det förhöll
sig med den saken, men jag har inte heller någon annan förklaring
att ge.”
Nuförtiden tillbringar Beckwith, när han inte undervisar
eller håller föredrag, den mesta tiden tillsammans med sin
hustru och vänner i sitt hem i Woodway, Texas där han bloggar
på adressen Francisbeckwith.com. Han fortsätter också att
skriva ännu flera av sina mycket uppskattade böcker. Redan
före steget han tog när han på nytt blev katolik var
han en mycket ansedd kristen filosof, känd för att avge ett
kraftfullt och välformulerat försvar för den kristna
synen på världen. Bland hans publicerade verk finner man
en vederläggning av David Hume, 1800-tals skeptikern som hade
stort inflytande på sin samtid och eftervärlden, svar på frågor
om sekularisering och relativsm, kritiska studier av mormonernas religion
och bahai-religionerna samt många verk om Ja-till-livet-etik,
inkluderande den senaste, Defending Life: A Moral and Legal Case Against
Abortion Choice. Defending Life har utgivits av det ansedda förlaget
Cambridge University Press, och är en djupsinnig och stark försvarsskrift
för rätten till liv, på samma gång som den är
en uttömmande sammanställning och ett genmäle mot alla
upptänkliga argument som stöder abort. Boken har redan fått
strålande rescensioner från alla olika politiska spektra,
innefattande tidskrifterna America och National Review.
När paret Beckwith tänker tillbaka på allt som hänt
dem under det senaste året anser de sig vara rikt välsignade,
inte minst när de ser till den förnyade livskraft de upplever
att den katolska kyrkan åtnjuter just nu. Och det som mest gläder
dem är att denna ”dynamiska renlärighet”, som
den har kallats ("dynamic orthodoxy") har vunnit genklang
i paret Beckwiths egen församling, under ledning av fader Vaverek.
Den rådgivning och andliga vägledning han givit dem kan
de inte nog tacka honom för. Den har varit avgörande för
deras konversion och utbildning till att bli välinformerade katoliker. ”Jag
skulle aldrig ha trott”, säger professor Beckwith tacksamt, ”att
det behövdes att jag blev professor vid ett av världens största
baptistuniversitet i hjärtat av Texas för att jag skulle
komma i kontakt med en from präst som kunde leda oss in i den
katolska kyrkan.” Denna erfarenhet har stimulerat och styrkt
mig och har varit något av en helt annan kaliber än den
tvekande och förvirrade undervisning jag fick ta emot under 70-talet. ”Kyrkan
har vaknat upp ur en djup dvala och jag är mycket optimistisk
om dess framtid, särskilt upplever jag detta när jag har
att göra med ungdomar i samband med katolska konferenser.” Den
samtida kyrkan är stark nog att locka till sig berömda konvertiter
och har kanske slutit cirkeln och på nytt upptäckt de eviga
sanningarna som finns i dess grund, precis som Francis Beckwith
gjorde. Säkert ler hans italienska mormor någonstans åt
det som skedde hennes barnbarn.
20080111 Från Inside the Vatican med benäget tillstånd
Översättning: NH |